Alla dessa överraskningar!

Trots tio år på Arbetets museum i Norrköping och nära samarbete med arbetslivsmuseer över hela Sverige blir jag ständigt lika överraskad när jag kommer ut i verkligheten. Hela tiden möter jag ett stort personligt engagemang, fantastiska samlingar och snygga utställningar men också duktiga företag som gör ett fantastiskt arbete. Så var det dags för nästa överraskning, ITT-Flygt, museum i Emmaboda. Där skulle jag träffa Karl-Gustav Ahlqvist som arbetat med museet i tio år. Okej, jag erkänner direkt att jag inte riktigt gjorde läxan innan besöket.

– Ta till höger vid firman och sedan höger igen så kommer du fram till museet, berättade K-G på mobilen.

Firman tänkte jag och såg framför mig Hedlunds VVS i Bureå, ett liter rörmokeri med tre anställda. Firman visade sig vara en mycket stor fabrik med ca 1200 anställda. Verksamheten började i småländska Lindås, strax utanför Emmaboda, där klensmeden och formgjutaren Per Alfred Stenberg startade ett gjuteri 1901. I Stockholm etablerade ingenjören Hilding Flygt ett försäljningsbolag för pumpar och fläktar 1922. Via en tidningsannons fick de båda företagen kontakt med varandra och bröderna Stenberg började tillverka Flygts pumpar i Lindås.

 

1947 uppfann ingenjören Sixten Englesson den första dränkbara länspumpen och 1956 den första dränkbara avloppspumpen. Uppfinningarna var grunden för ITT Flygts internationella expansion och företaget finns idag över hela världen. Vid närmare eftertanke såg jag för några dagar sedan i Norrköping en servicebil med ITT Flygt logon på sidan.

 

År 2001 firade man ett hejdundrande 100-års jubileum och samtidigt passade man på att bygga ett företagsmuseum. Allt sedan dess har K-G varit engagerad i museet. Där berättas om pumpar, men även om motorbrandsprutan Herkules, båtmotorn Karl-Erik och alla de maskiner och verktyg som företaget tillverkat till glasbruken i området. Årets stora satsning är en Designutställning om Sigvard Bernadotte som designat Facits kontorsmaskiner, beredningsskålen Margrethe och Flygts pumpar!

 

Torsten Nilsson, överraskad
Arbetets museum


Snyggt designade pumpar.



K-G berättar om försäljarknepen. För att visa att motorn till brandsprutan gick vibrationsfritt la man upp ett mynt på huven och myntet ligger fortfarande kvar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0