Hur skall det gå för briggen Gerda af Gävle?

Gefle Dagblad levererade den 1 april 2010 ett mycket osmakligt aprilskämt. Mitt i turbulensen kring briggen, föreningen och den usla ekonomin publicerade man en artikel som gick ut på att Piratpartiet skulle köpa Briggen Gerda som en del av deras valkampanj. Snacka om att göra sig lustiga på andras bekostnad. Dålig stil Gefle dagblad!

 

Den första Briggen Gerda sjösattes från O. A. Brodins skeppsvarv i Gävle 28 oktober 1868. Gerda kom att bli den sista seglande briggen i Sverige. Hon var mycket starkt byggd och seglade i atlant- och nordsjöfart till 1930, mer än 60 år! Man förstod att Gerda var en sällsynthet, ett stycke levande sjöfartshistoria och 1936 sålde briggen till hennes födelsestad. Där blev hon ett känt museifartyg och en symbol för Gävle. Han lades vid kaj intill nuvarande Islandsbron där hon blev caféfartyg. Hon fick emellertid förfalla eftersom det saknades pengar till ett fullgott underhåll. Hon till och med sjönk vid kajen. 1951 bogserades därför Gerda ut på Inre fjärden där fartyget sprängdes och brändes. Resterna av det gamla skeppet blev slutligen fyllnadsmassor på Gävle Galvans tomt.

 

Efter många år började man i Gävle sakna sin brigg och 1993 bildades Föreningen Briggen Gerda som ett arbetsmarknadsprojekt på Gävle Varvs gamla område. Målet var att återuppbygga fartyget Projektet att bygga en ny brigg har finansierats av mer än 300 företag, Gävle kommun, Arbetsförmedlingen Gävle, Länsarbetsnämnden och EU Mål 2 Norra. Föreningsmedlemmar, fonder och privatpersoner har bidragit med arbetstid, pengar, material och kunskaper.

 

Den nya Gerda kölsträcktes 1995 och jungfruresan skedde i juli 2006. Fartyget har sedan dess blivit en turistattraktion för Gävle. Men det har varit svårt att få ekonomin att gå ihop. Tisdag 6 april 2010 försattes därför Föreningen Briggen Gerda i konkurs och under dagen utsågs en konkursförvaltare. Detta innebär att föreningens styrelse nu står till konkursförvaltarens förfogande och inte kan fatta egna beslut som berör föreningen och Gerda. Orsaken till att man begärde sig själva i konkurs är att man inte lyckades samla ihop de 500 000 kr som behövdes för att överleva de närmsta två månaderna. Tiden gick ut och det hade inte kommit in några pengar.

 

Hur skall det gå för Gerda?

Skall hon åter bli caféfartyg vid en kaj i Gävle, lida av dåligt underhåll, bli ryggbruten, bogseras ut ur hamnen, sprängas och brännans. Eller skall vi lyckas bevara detta vackra fartyg som en del av en levande historia.


Jag <3 Forsvik

Så har jag åter en gång besökt Forsviks bruk och känslan när jag reser därifrån är densamma som alla gånger tidigare, sprudlande oförställd och teknisk glädje. Känslorna svallar men inte över att åka därifrån utan för att dom är så otroligt duktiga och kreativa i Forsvik. Man tar hand om brukets byggnader, renoverar en lastbil, bygger järnväg, bygger ett industribanelok, samlar motorer, maskiner, skapar ett ångcentrum och som om det inte vore nog, bygger en hjulångare. Forsvik verkar vara en kokande häxkittel av teknisk kunskap och entreprenörskap. Tack för allt jobb ni gör Forsvikare och jag hoppas att ni ibland har tid att stanna upp, ta ett steg tillbaka och bara njuta av allt ni med egna händer har skapat.

 

För alla er andra som söker kärlek.

Forsvik är ett arbetslivsmuseum vid Göta kanal väster om Karlsborg i Västra Götaland. N 58° 34.769', E 14° 26.055'



RSS 2.0