Det våras för museijärnvägarna

Snödroppar, Tussilago och glada nyheter om spännande projekt från museiföreningarna.

För mig lockar våren med ett vindskyddat hörn, en bok och en Sudoku. För de ideella krafterna på museijärnvägarna innebär våren att man kavlar upp skjortan och tar itu med all det där man inte hann med förra året. Banarbete, renoveringar, utbildningar, marknadsföring och förberedelser för årets trafik.

 

Det är inte bara i Norrland det byggs ny järnväg. Östra Södermanlands järnväg i Mariefred arbetar med att bygga ut sin järnväg. En stor del av projektet finansieras av EU-pengar. På Gotland har föreningen Gotlandståget i dagarna lagt fram en järnvägsplan och om några år skall vi förhoppningsvis kunna åka tåg fram till sockerbruket i Roma. Vill du stötta Gotlandsföreningen kan du köpa en egen sliper för 250 kronor.

 

I Vadstena har politikerna nyktrat till. Eller egentligen har man bytt majoritet och alliansen som nu styr i Vadstena ser inte museijärnvägen som ett problem utan som en tillgång för Vadstena. Mer trafik i sommar och fortsatt arbete för att trafikera hela bansträckningen. Även i Stockholm ser politikerna spårbunden trafik som en tillgång. Djurgårdslinjen som började som en museispårväg har nu utvecklats till en kommersiell spårväg med 40 anställda.

 

Lennakatten i Uppsala fortsätter att leverera. När vägverket byggde ny E4 förbi Uppsala såg man till att få en ny bro och ordnade dessutom spåranslutningarna fram till bron. Man har byggt ett nytt föreningshus och nu bygger Uppsala kommun nytt stationshus vid resecentrum i Uppsala. Om inte föreningen varit så duktig hade förmodligen stationen hamnat öster om E4. Nu kan vi i stället se smalspår och normalspår mötas mitt i Uppsala.

 

Inte ens motgångar stoppar föreningarna. Under den traditionella nyårsresan fick järnvägsföreningen i Skara ett allvarligt pannproblem. Rask ordnade man fram ersättningslok så att passagerarna tog sig tillbaks till Skara i tid för nyårsfyrverkeriet och inom 2-3 år skall pannan vara reparerad men det kommer att bli dyrt. Kan inte någon tipsa Bert Carlsson att investera i föreningen?

 

I Jädraås firar museiföreningen 50 år vilket kommer att uppmärksammas stort. Letar du efter en födelsedagspresent till någon som redan har allt kan du genom föreningen i Jädraås prova på att elda och köra ånglok. Men varför betala dyrt för något du kan göra gratis? Alla järnvägsföreningar tar tacksamt emot nya frivilliga. Du får en bra utbildning och kompisar för livet.



Djurgårdslinjen färdig för avgång mot Sergels torg


RSS 2.0