Almedalen 6 juli

Alla finns på plats i Almedalen. Järnvägsfolket i form av Museibanornas Riksorganisation och Järnvägshistoriska Riksförbundet finns på en pir vid sockersilon. I vattnet bredvid ligger Stockholmsbriggen som representerar sjöfarten. Fartyget är visserligen bara några år gammalt men hon byggdes efter gamla ritningar och sättet att segla en brigg har inte ändrats särskilt mycket under de 100 senaste åren. På andra sidan hamnbassängen finns bilismen i form av Motorhistoriska Riksförbundet. Alla dessa organisationer arbetar med att levandegöra kommunikationshistoria. För att klara jobbet måste man inte bara vara bra på museifrågor och teknikhistoria. Minst lika viktigt är att bevaka beslut som tas i Europa, beslut som sedan tolkas av svenska myndigheter.

 

Ett exempel

Järnvägsbolagen skall ha fri konkurrens över gränserna i Europa. Svenska bolag skall kunna köra i andra länder och andra järnvägsbolag skall kunna trafikera svenska spår. Därför måste man bland annat skapa ett europeiskt register över alla järnvägsfordon. Den myndighet som registrerar svenska järnvägsfordon är Transportstyrelsen. Vagnen som syns på bild nedan skall därför in i registret till en kostnad av 130 kr/år.

 

För att motverka sådana stolligheter måste vi samarbeta!


Åke Paulsson, Björn Permebom och Anders Svensson utanför järnvägsvagnen i Almedalen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0