Det finns hopp för ungdomen!

Vi pratar ofta om att ungdomar inte är intresserade av sånt som är gammalt; hur man levde förr, gamla fabriker och att engagera sig i arbetslivsmuseer. Om jag tänker på min egen uppväxt var vi totalt ointresserade av det gamla, förutom som möjliga platser att smyga runt på, och utforska –bilvrak i skogen, ödehus, soptippar och annat spännande. Jag antar att detta idag kallas Urban exploration. Skillnaden mot 70-talet är att idag finns det så mycket mer att undersöka, många arbetsplatser från 70-talet är nedlagda, stadda i förfall och härliga platser att utforska. Kalla krigets anläggningar som förr var försvarshemligheter är idag platser för upptäckarglädje. Min egen väg till att bli industrihistorienörd gick genom dykning. När man väl lärt sig dyktekniken behövde man något mer att göra under vattnet och för mig blev det vrak och marinarkeologi.

Idag har datorn tagit över det mesta i vårt samhälle och computer gaming är ett stort intresse bland ungdomar. En stor svensk spelsuccé som kom för 10 år sedan är spelet Battlefield 1942. Om man tittar lite närmare på spelmiljön hittar man en vindmölla, hammarsmedja och ett klingsågverke som drivs av en råoljemotor. Över teamspeak kan man höra en snabb order.

– Defend the sawmill at all costs!

I de flesta fantasyspel finns vattendrivna kvarnar, vindmöllor och stenbrott. Smedjan som finns i varje spel brukar vara en central punkt I spelvärlden. Jag gissar att de flesta fantasyspelare skulle vilja besöka en smedja och träffa en svärdsmed. Från den digitala världen kan vi gå till platser som finns irl. Vi tillbringar mer och mer tid framför tangentbord och bildskärmar, både arbetstid och fritid. Därför kommer verkligheten och det handfasta greppet om en skiftnyckel att locka fler och fler till arbetslivsmuseernas underbara värld!

 



Under uppväxten är relationen till den omgivande miljön viktig för förståelsen av samhället. Även om ungdomarna i Ludvika är ointresserade av det industriella kulturarvet och skriver könsord på väggarna så vet de vad byggnaden kallas och vad den användes till = En bra start!

Elcentral i Klenshyttans masugn. Foto: Torsten Nilsson

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Titti

Jag tycker mig ha märkt att de unga har blivit mer intresserade nu i sommar. I och för sig jobbade jag bara sex dagar under högsäsongen i Gamla Linköping i år men åtminstone de dagarna var andelen besökare i 17-25-årsåldern markant större än den brukar vara. Alltså "ensamma" besökare - inte sådana som är "medsläpade" av lärare, ledare eller familj. De kom från alla möjliga (europeiska) länder och var ofta både frågvisa och intresserade. Jättekul, tycker jag, och hoppas att jag har rätt ...

2012-08-31 @ 14:12:43
URL: http://www.textmakareknutsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0